Box 17
901 02 Umeå
Inkluderande kommunikation i ett nytt normlandskap – Fallgropar, möjligheter och precisionsarbete
Under de senaste 10–15 åren har inkluderande och normmedveten kommunikation gått från checklistor och symbolhandlingar till att bli en integrerad del av många företags varumärkesbyggande. Men sedan några tillbaka verkar marknadsförare i ett mer osäkert normlandskap, där marknadskommunikation tolkas, ifrågasätts och laddas på nya sätt.
I den här föreläsningen sätter Linn Eckeskog* inkluderande kommunikation i perspektiv: vad som har fungerat, vad som inte har gjort det – och varför vi trots ökad kunskap ofta fastnar i samma kända fallgropar.
Fokus ligger på kommunikation som precisionsarbete. Vi har gått från en grovhuggen idé om inkluderande kommunikation som fotografier där alla upptänkliga grupper finns representerade till en mer nyanserad förståelse av hur normer, koder och igenkänning fungerar i text och bild. Linn använder begrepp som breda och smala koder för att visa hur kommunikation kan tilltala många utan att bli generisk – och samtidigt skapa igenkänning hos specifika grupper (exempelvis så kallad gay vague).
Föreläsningen bygger på konkreta exempel från företags och organisationers kommunikation i dag och berör bland annat:
Avslutningsvis kommer hon att ge ut tre konkreta och användbara tips för mer inkluderande kommunikation i praktiken.
*Linn Eckeskog är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot utbildningsvetenskap
Tid
27/2, kl. 07.45 - 09.15
Plats
P 5 (Väven), Storgatan 46
Kostnad
Kostnadsfritt för medlemmar i Marknadsföreningen Umeå! Den som ännu ej är medlem, betalar 195;- på plats och då ingår även frukostbuffè