Frukostklubben 23 mars: "Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag. Så kan du återställa den"

Tomas Dalström, anser att det aldrig har varit lättare att misslyckas. Vi behöver inte ens anstränga oss. Vi har på ett finurligt sätt byggt in möjligheten att misslyckas i miljön, tekniken och kulturen. Det gäller både de som marknadsför ett budskap och de som tar emot det.

En liten mental handgranat var elfte minut
– Tänk dig att du kastar in en liten, mental handgranat var elfte minut i hjärnan. Det är vad som sker när du sitter i ett kontorslandskap. Eller att du detonerar en var fjärde minut. Så ofta kollar en medelanvändare på mobilen under en dag. Tänk dig att du kombinerar dem – och att du blir störd varannan minut i stället.

Tomas Dalström tar upp några av de störningar vi påverkas av idag. Förutom multitasking och störande miljöer, skriver han om hur vi påverkas av olika skärmar och papper. Det är till exempel dubbelt så svårt att förstå vad vi läser på en mobil, jämfört med en dator. Men också sömnens betydelse för kreativitet och inlärning. Och hur viktigt det är att ta pauser under dagen för att resultatet ska bli bra. Allt med utgångspunkt från hur hjärnan fungerar.

Aldrig varit lättare att lyckas
Det har, som tidigare nämnts, aldrig varit lättare att misslyckas. Å andra sidan har det aldrig varit lättare att lyckas, för den som har kunskap om hjärnan och använder den.

Tomas Dalström har skrivit boken med tanke på dig som vill ha en djupare förståelse för hur vår hjärna fungerar och vad du eller ni kan göra för att bli bättre eller bäst – om det är ditt eller er organisations mål.

– Jag har lagt ner flera tusen timmar på att försöka förstå hur hjärnan fungerar när vi läser, skriver, lär oss, är kreativa – och när den fungerar som bäst. Jag är både glad och stolt över nomineringen till Årets marknadsföringsbok 2017.

Tomas Dalström är författare, föreläsare och journalist med inriktning på hjärnan och kommunikation.

Hans företag Very Important Brains AB hjälper organisationer och utbildningar att arbeta smartare, effektivare - och att skapa friskare organisationer/människor.