En del av årets största näringslivshändelser

Marknadsföreningen Umeå, tillsammans med Handelshögskolan vid Umeå universitet, delar varje år ut pris till Årets Varumärke. Priset delas ut i samband med årets största näringslivshändelse (ja, till och med, en av Sveriges största) – Umeågalan!

Marknadsföreningen Umeå är en av grundarna och arrangörerna till denna näringslivsgala som genomförs varje år. Umeågalan genomförs tillsammans med Almi, Företagarna, Västerbottens handelskammare, Umeå Fabriks- & Hantverksförening, Umeå Kommun, Näringslivsservice och Umeå Universitet. Besök gärna Umeågalans hemsida för mer information.

2018 Polarbröd AB

Juryns motivering Med ett målmedvetet, strategiskt och konsekvent arbete i sin marknadsföring och kommunikation, har årets vinnare förstärkt ett redan starkt varumärke. Ett varumärke som står för såväl tradition som nytänkande. Genom ett engagemang som skiljer sig från andra och en vilja, att alltid erbjuda det bästa ur fler än ett perspektiv, har man fortsatt att vara en förebild för många. En förebild som förhoppningsvis får fler att vilja lägga ned tid, engagemang och resurser för att göra skillnad. I en tid och i ett sammanhang där konkurrensen är knivskarp har årets vinnare verkligen lyckats. Årets Marknadsförare 2018 är Polarbröd!

2017 Avion Shopping Umeå

Juryns motivering Med uppmärksammad marknadsföring och kommunikation i alla kanaler, events och smarta samarbeten – har årets marknadsförare verkat för att vi alla skall få kännedom om företaget. Lokalbor, Umeåregionen, nationella och internationella kunder har alla tillhört målgruppen. Uppmärksamheten kring Årets marknadsförare har varit total och sannerligen hjälpt till att ytterligare förstärka Umeås plats på kartan. Stort grattis till denna prestation! Årets Marknadsförare 2017 är Avion Shopping!

2016 Brännlands Cider AB

Juryns motivering En klar och tydlig strategi i marknadsföringsarbetet har, trots begränsade resurser, resulterat i både tillväxt och en växande trend för en spännande och av många mycket uppskattad dryck. Genom ett smart utnyttjande av sociala medier, PR-skapande aktiviteter och strategiska samarbeten, har Brännlands Cider AB lyckats fånga en allt större kundkrets för sina välsmakande produkter.

2015 Brännbollsyran (Brännboll i Umeå AB)

Juryns motivering Genom att gå mot strömmen och fokusera stenhårt på sin vision har årets vinnare lyckats fantastiskt med sin marknadsföring och varumärkesbyggande. En tydlig koppling mellan medieval och strategi gentemot målgruppen gjorde att resultatet för 2015 blev det bästa någonsin. De har gått från noll till hundra på bara något år och vi ser fram emot vad som komma skall.

2014 Guitars (Svenska Gitarrmuseet AB)

Juryns motivering Vinnaren av Årets Marknadsförare har, med smarta kanalval och strategiska PR-insatser, på mycket kort tid lyckats charma Umeåborna och etablera sitt varumärke på ett ovanligt och kreativt sätt. Med råg i ryggen och god hjälp av historiens vingslag har de siktat högt och navigerat mycket skickligt i det nya medielandskapet och därmed vunnit mark långt ut på den globala scenen.

2013 Länsförsäkringar Västerbotten

Juryns motivering De är genuint lokala och gjorde under det senaste året en marknadsföringsinsats som var hetare än det mesta. Årets vinnare har visat att kreativa lösningar verkligen kan göra något bra i samhället, med en tjutande musikupplevelse som höjdpunkt.

2012 Länsförsäkringar Västerbotten

Juryns motivering Genuint engagemang för kunderna och deras vardag kännetecknar företaget som med relevant och träffsäker kommunikation breddat sitt erbjudande.

2011 BeGreen

Juryns motivering Priset och utmärkelsen Årets marknadsförare 2011, vilket delas ut av Marknadsföreningen Umeå - går till en organisation/vinnare som visat att kreativitet verkligen gör skillnad. Med genomtänkta strategier och stort kreativt mod har man genomfört uppseendeväckande aktiviteter och kampanjer som stuckit ut. Genom sina okonventionella marknadsföringsinsatser har man dessutom lyckats ta ner de stora frågorna till något som berör den enskilde och utmanat målgruppen att ändra sitt beteende - för att skapa ett ännu bättre Umeå.

2010 Komatsu Forest

Juryns motivering För en marknadsföringsprestation utöver det vanliga tilldelas skogsmaskintillverkaren Komatsu Forest, med huvudkontor i Umeå, priset Årets Marknadsförare 2010. Komatsu Forest har, utifrån en djupgående marknadsanalys, genomfört en framgångsrik lansering av nya Valmet-produkter på den globala marknaden. Med kreativ mässexponering, riktade webbkampanjer, videocommunities och produktplacering på YouTube har Komatsu Forest fångat nya kundsegment och tagit nya marknadsandelar på en hårt konkurrensutsatt internationell marknad. Komatsu Forest har haft mod att tänka nytt och annorlunda. Det har resulterat i ökad försäljning och ett ännu starkare varumärke: Valmet.

2009 Strömpilen

Juryns motivering Alla kan vi bidra till förändring genom att göra aktiva val. Får vi dessutom hjälp på traven att i vardagen, på enkla sätt, agera klokt blir det så mycket lättare. Med kampanjer som inte är som andra har man marknadsfört sig genom att ta samhällsansvar. Det är kampanjer som också gett kommunen uppmärksamhet och satt oss Umeåbor på kartan som engagerade och ansvarstagande konsumenter.

2008 Norrmejerier

Juryns motivering Liten bland stora konkurrenter, som ändå - med tydlig vision, stark energi, uthållighet samt en stor portion mod satsat hårt på marknadsföring och därigenom behållit och ytterligare stärkt sin position på marknaden. Årets Marknadsförare 2008 är ett föredöme som gör gott för hela Norrland.

2007 Boporten

Juryns motivering Årets marknadsförare har lyft sitt varumärke genom taket via ett konsekvent arbete i linje med en klar strategi. Med sina innovativa metoder, modet att våga satsa och sin personliga framtoning har årets vinnare ruskat om och väckt liv i hela branschens marknadsföring i regionen. På bara några år har dessutom vinnaren gjort en rad smarta rekryteringar, fått ett av Umeås mest beskådade skyltfönster samt mångdubblat sin omsättning.

2006 Apberget

Juryns motivering Med begränsade resurser men med stor kreativitet och drivkraft har företaget skapat Umeås främsta virtuella mötesplats för ungdomar. Tack vare Word of mouth och annan smart marknadsföring har man nått sin framskjutna position.

2005 GreenZone

Juryns motivering GreenZone har på ett fantastiskt sätt lyckats sätta Umeå och norra Sverige på världskartan vad det gäller miljötänkande och miljöbilar. Med studiebesök från hela världen och publicitet i både nationell och internationell press har GreenZone lyckats med det som de flesta reklambyråer och PR-firmor bara drömmer om. Dessutom är detta marknadsföring i ett lovvärt och långsiktigt hållbart syfte som har potential att förändra många människors vardag idag, imorgon och långt in i framtiden.

2004 Kii

Juryns motivering Motivering saknas